Friday, July 20, 2012

DeBaT BaHaSa MeLaYu UPSI

Kisah ini kisah yang agak lame namun aku ungkit jua..cehh mcam kisah cinte plak..hehe.. Sebenarnye semasa aku di semester 2 di UPSI aku sangat aktif dalam Debat Bahasa Melayu. aku terpilih untuk mewakili Kolej Aminuddin Baki untuk bertanding antara kolej2 di UPSI. aku bukan terer sangat pun. Aku msih mentah dan baru dalam bidang perdebatan ni. Nmun kerana keinginan yg ada untuk belajar aku truskan juga. Bagi aku di universiti lah tempat untuk aku menimba ape pun pengalaman sbb di tempat lain blum tentu aku dapat timba pengalaman sebegini. nak nasihat cket ni utk pelajar2 U 'Timbalah pengalaman sebanyak yg mungkin di universiti anda kerana ia tidak mungkin ada di tempat2 lain. Ingat pengalaman itu adalah guru sebenar dalam hidup kita'...cehhh jd pakar motivasi lah plak..:) pape pun x salah jike kita berkongsi pendapat kan?? wahh jauhlah plak aku menyempang cerite.. k lah berbalik kepada cerite asal.. aku sebenarnye bermula dengan KOSONG dalam bidang perdebatan ni. aku mmg gagap bile bercakap dpn2 orang secare spontan..nak2 ble nk bercakap hal2 akademik dan isu2 semasa..huhhh...memang gemuruh.. aku plak bukan jenis ske membaca bende2 fakta makta ni.. tapi sejak aku berkecimpung dalam dunie ni aku mule belajar untuk minat bende2 fakta dan ilmiah ni..aku kne banyak membaca untuk tajamkan pengetahuan aku..supaya aku tidak gentar bile berada dalam dewan perdebatan. hujah perlu mantap dan benar...memang sukar untuk membidas pihak lawan namun aku belajar dan trus belajar.. seronok sebenarnye berdebat ni.. aku memang kagum dengan senior2 debat..mereka memang hebat dan sentiasa terpilih untuk mewakili universiti ke peringkat antara universiti. aku pun teringan nk jd spt mereka nmun hasrat aku masih tidak kesampaian.. tidak sampai setahun aku bergelumang dalam dunia debat ni aku terpaksa mengundur seketika setelah aku terpilih untuk menjadi Exco Penerbitan dan Informasi di Kolej Aminuddin Baki. bukan tidak mahu meneruskan arena perdebatan namun beban yg perlu aku pikul tidak setanding dengan kudratku. aku terpaksa akur untuk memilih mana yg terbaik.. Setelah setahun aku memegang jawatan di Kolej Aminuddin Baki tercinta tamatlah sudah kehidupan aku sebagai exco di sana..Alhamdulillah..banyak pengalaman baru yang aku dapat sepanjang memegang jawatan tersebut.pasti aku akan aplikasikan apabila perlu..:) MISS U JMK KAB sesi 2011/12..sentiasa mekar dalam ingatan...:) Pasni insyaAllah aku nak sambung balik berdebat,,aku ade 2 sem lagi untuk belajar dan trus mengutip ilmu dalam dnie perdebatan...yeehhh...semangat2...chaiyok2... setakat ni jela coretan aku untuk kali ini..sekian...(panjangnye,,,sapelah nk bace ni..huhu)

No comments:

Post a Comment